100 jaar Catharina van MIjdrecht

100 jaar Catharina van Mijdrecht

In 2016 vierde de Catharina van Mijdrecht haar eeuwfeest.
Volg hier de bewogen geschiedenis van dit opmerkelijke schip.

1916 tijdlijn 2016

  • 1916 Bouw

    Oude ScheepswerfHet is druk in Dedemsvaart, want het ligt midden in de veenkoloniën van Overijssel en Drenthe. Turf wordt aangevoerd en overgebracht in aken en tjalken; deze zeilen het over de Zuiderzee naar de fabrieken en bakkerijen in het westen of naar de steenfabrieken aan de grote rivieren.

    De Catharina van Mijdrecht wordt gebouwd op de werf van J. Mol in Dedemsvaart. Ze zal een van de laatste zeilende vrachtschepen zijn die nog gebouwd worden. R. Snippe, de eerste schipper, geeft haar de naam “Linquenda” of ‘Eens moet ik het verlaten’. Een belofte dat het schip langer zal meegaan dan de schipper. Dit blijkt eerder te zijn dan verwacht: Snippe gaat failliet en moet het schip in 1919 weer verkopen.
  • 1919 Zeilend vrachtschip

    zeilend vrachtschipIn Nederland met zijn uitgebreide stelsel van waterwegen zijn schepen het belangrijkste vrachtvervoer. Voor veel schippers is het een vrij maar hard bestaan. Ze werken vaak dag en nacht, want bij ongunstig weer kan er niet worden gevaren en zijn er dus ook geen inkomsten.

    In 1919 koopt schipper Lucas Otter uit Giethoorn het schip en verandert hij de naam in “Catrina”, naar zijn vrouw. Op zeil vervoert hij veelal turf en op de terugweg neemt hij mee wat voor handen is.
  • 1932 Eerste motor

    jagen zeilschipIn de nauwe vaarwateren waar meestal niet gezeild kan worden moet gejaagd en geboomd worden om vooruit te komen. Het hele gezin trekt dan mee, want geld om een paard te huren is er meestal niet.

    De Catrina krijgt haar eerste dieselmotor van 22pk om de ‘Lamme arm’, een zijschroef aan een lange as, aan te drijven. De motor bedient ook de lier en maakt laden en lossen makkelijker, het zeil blijft echter de belangrijkste manier om het schip voort te bewegen. Zoon Geert Otter vaart als twaalfjarig fokkenmaatje mee: “Ik heb zat buiswater over mijn kop gehad” vertelt hij als hij ruim vijftig jaar later het schip weer bezoekt.
  • 1940 – 1945 Oorlogsjaren

    oud zeilschipOok in de tweede wereldoorlog wordt er gevaren om brood op de plank te krijgen, al betekent het dat er ook materiaal naar Duitsland vervoerd moet worden.

    Zoon Geert neemt vaker zelf het roer in handen en in 1942 neemt hij een derde aandeel over van zijn vader. In 1944 wordt de Catrina zwaar beschadigd bij een beschieting. De reparaties duren, mede door gebrek aan materiaal, ruim anderhalf jaar. Ook daarna wordt er nog een tijd gevaren met een noodtuig en de resten van de oude mast.
  • 1950 Einde van een tijdperk

    Catharina 1970Na de tweede wereldoorlog verdwijnen de zeilschepen in rap tempo van de Nederlandse wateren. Het nieuwe wegennet en grotere dieselmotoren zorgen ervoor dat de vracht sneller op de plaats van bestemming aankomt.

    Geert Otter neemt in 1950 de Catrina definitief over, en laat onder de roef een 57 pk Deutz dieselmotor inbouwen. Om de twee uur moet hij naar beneden om het gland en de kleppen te smeren. Schipper Geert vaart meestal alleen, behalve op Parijs en naar de Russische zone. Dan moet je met z’n tweeën zijn en vaart zijn zus mee.
  • 1971 Oud ijzer

    Catharina 1973Vrachtschepen worden steeds groter. Met een motor is een schip niet langer beperkt door de menselijke maat en nieuwe sluizen en bruggen bieden meer capaciteit. De oude zeilschepen worden te klein om nog langer rendabel vracht te vervoeren, en het merendeel wordt gesloopt.

    In 1971 koopt ook Geert een groter schip en lijkt het afgelopen te zijn met de Catrina. Lange tijd ligt ze in een vaart op een onzekere toekomst te wachten.
  • 1974 Nieuwe hoop

    Klaas Pater de DisselEr ontstaat een beweging die inziet dat oude schepen een belangrijk onderdeel van onze geschiedenis zijn en behouden moeten blijven. Een grote investering is hiervoor nog niet nodig; schepen zijn te koop voor de schrootprijs en ze kunnen gebruikt worden als goedkope woning en werkplaats.

    De Catrina wordt opgekocht door Klaas Pater van scheepswerf de Dissel, die een begin maakt met de renovatie. Pieter van den Brandt koopt het schip in 1976 en gebruikt het als woon- en atelierschip.
  • 1982 Oude glorie

    CharterschipDe nieuwe generatie schippers hebben een doel voor ogen; ze willen hun schip in de oorspronkelijke staat terugbrengen. Er worden oude foto’s gezocht en bij de oude schippers wordt nagevraagd hoe het vroeger werkte. Vergeten ambachten worden nieuw leven ingeblazen.

    Rob Goud neemt de Catrina over en brengt haar samen met zijn vrouw Jannie Bosman weer onder zeil. De restauratie wordt met veel aandacht voor het originele uiterlijk uitgevoerd.
  • 1986 Charterschip

    ZeilcharterschipHet restaureren van een schip kost naast veel tijd ook het nodige geld. De jonge schippers bieden daarom familie, vrienden en toeristen aan om een dagje mee te varen tegen betaling. Zo hebben zij een mooie dag op het water en de schipper weer wat geld om te investeren. Er ontstaat een nieuwe bedrijfstak waardoor er vandaag nog zo'n 400 traditionele zeilschepen in Nederland rondvaren en behouden blijven.

    Ook bij Rob Goud slaat in 1986 de chartervonk over; hij verbouwt het interieur zodat er 26 passagiers kunnen overnachten. Hij doopt het schip om tot Catharina van Mijdrecht, naar zijn moeder en zijn woonplaats.
  • 1990 Professionalisering

    In de jaren negentig wordt de charterzeilvaart het steeds professioneler. De schipper wordt een gastheer. Anderen leggen zich toe op ambachtelijke beroepen zoals de productie en reparatie van zeilen, masten en zijzwaarden. Weer anderen houden zich bezig met de praktische kant van de verhuur en beginnen een boekingsbureau.

    Rob Goud is zelf geen zeiler en dus wordt Udo Verlaan aangenomen als schipper. In 1990 neemt Udo het schip in huurkoop over. Samen met zijn vriendin Hennie Varwijk brengt hij vele technische verbeteringen aan, zoals een nieuwe motor en centrale verwarming. Vele jaren varen zij met -vaak trouwe- gasten vanuit Monnickendam over het IJsselmeer en de Waddenzee.
  • 1999 Nieuwe regelgeving

    Zeilen met gastenDoor de relatief soepele Nederlandse regelgeving kan de zeilchartervaart opbloeien. In het nieuwe millennium lijken strengere Europese regels echter alsnog de genadeklap te gaan uitdelen. Gelukkig valt het in de praktijk mee en na een overgangperiode voldoen alle schepen aan de nieuwe veiligheidsvoorschriften.

    In 1999 willen Hennie en Udo hun horizon verleggen en verkopen ze het schip aan Jos Rodewijk en zijn latere vrouw Sandra Fox. Het zijn drukke jaren; in de zomermaanden wordt het vaargebied verlegd naar de Waddenzee, in het voorjaar bieden ze B&B aan in Amsterdam en tijdens de winters in Leiden moderniseert Jos het schip en studeert Sandra in Duitsland.
  • 2005 Direct contact

    Meezeilen ijsselmeer, markermeer, waddenzeeIn de beginjaren van de chartervaart zijn schippers afhankelijk van een bureau voor de boekingen, maar als de communicatiemogelijkheden aan boord makkelijker worden gaan Jos en Sandra steeds meer zelf boeken. Het directe contact met de klant is voor hen zeer belangrijk; met name bij de dagtochten zijn er vaak persoonlijke wensen. In 2008 besluiten ze de boekingen geheel in eigen hand te nemen. Ondanks de crisis weten ze mede hierdoor toch een goede omzet op te bouwen.
  • 2006 Volgende generatie

    Zeilen met kinderenDochter Elies vaart, nog geen week oud, haar eerste zeiltocht mee. Vele tochten volgen, vaak met Sandra's moeder Renate als nanny. In 2009 wordt dochter Mia geboren. Een heel seizoen met kinderen en gasten varen is echter bijna niet te doen, maar door zich meer op dagtochten te richten kan Jos vaker thuis bij de kinderen zijn. Na 2011 neemt Jos' nieuwe vriendin -nu verloofde- Danny Honig de catering op zich. Ze hopen nog jaren samen op de Catharina van Mijdrecht te mogen varen.
  • 2013 Nederland Waterland

    In de zomer van 2013 wordt de documentaireserie “Nederland Waterland” aan boord opgenomen. De Catharina van Mijdrecht speelt hierin een prominente rol. Vijf weken lang is het schip de accommodatie voor de filmcrew en komt het ook veelvuldig zeilend in beeld; de Catharina vormt het verbindend decor waarachter Nederland Waterland zich ontvouwt. De serie wordt in de winter van 2014-2015 in acht afleveringen uitgezonden op NPO1.
  • 2016 Honderd jaar

    Catharina van Mijdrecht zeilen IJsselmeerEindelijk is het dan zover en viert ook de Catharina van Mijdrecht haar eeuwfeest. Honderd jaar geleden in 1916 liep ze als een van de laatste zeilende vrachtschepen van stapel. Daarmee begon een bewogen geschiedenis die ze wonderbaarlijk goed heeft doorstaan. Uiteraard laten we dit niet zomaar voorbij gaan en vieren het groots met diverse festiviteiten en jubileum aanbiedingen.
  • Oude foto’s

    De hier getoonde oude foto’s zijn helaas niet allemaal van de Catharina van Mijdrecht, van voor 1970 zijn er geen foto’s bekend. Het betreft hier “zusterschepen”; gelijkvormige schepen die in dezelfde periode op een werf zijn gebouwd.


 
 
 
 


 

 


 

100 jaar zeilschip 100 jaar Catharina van Mijdrecht100 jaar Catharina van Mijdrecht

In 2016 vierde de Catharina van Mijdrecht haar eeuwfeest. Honderd jaar daarvoor in 1916 liep ze als een van de laatste zeilende vrachtschepen bij scheepswerf j. Mol in Dedemsvaart van stapel. Daarmee begon een bewogen geschiedenis die ze wonderbaarlijk goed heeft doorstaan. De Catharina is gebouwd als vrachtschip waarmee de meest uiteenlopende zaken konden worden vervoerd, aanvankelijk allemaal onder zeil maar vanaf 1950 uitsluitend nog op de motor. In 1970 werd ze echter te klein bevonden om nog rendabel vracht te vervoeren, en de sloop dreigde. In die tijd is het overgrote deel van haar lotgenoten dan ook omgesmolten tot auto’s en bierblikjes. De Catharina ontsprong echter de dans en werd aanvankelijk als woon- en atelierschip gebruikt, totdat ze een unieke kans kreeg door een opleving van historisch besef . In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd ze geheel gerestaureerd, waarna ze een nieuwe carrière kon beginnen als zeilend passagiersschip. Deze restauratie is met veel aandacht voor het originele uiterlijk uitgevoerd; dit was ook een van de redenen waarom ze werd uitgekozen voor de prachtige documentaireserie “Nederland Waterland”.

Een uitgebreidere beschrijving van de geschiedenis van de Catharina van Mijdrecht lees je hier>

Oude foto’s
De hier getoonde oude foto’s zijn helaas niet van de Catharina van Mijdrecht, van voor 1974 zijn er geen foto’s bekend. Het betreft hier “zusterschepen”, gelijkvormige schepen die in dezelfde periode op een werf zijn gebouwd.


Blijf op de hoogte van onze acties en nieuws

Meld je aan en ontvang aanbiedingen per kwartaal in je mailbox!

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functional
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
ysdb-cookiealert catharinavanmijdrecht.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash catharinavanmijdrecht.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

Door het schuifje grijs te houden accepteert u geen marketing cookies. Indien u het schijfje groen maakt, gaat u akkoord met marketing cookies.